DWAAL//GRUIS | album met 8 tracks

DWAAL//GRUIS is het album dat ik samen met spoken word artiest Charlotte Beerda en producer Ard Zacht heb gemaakt, waarop Nederlandstalige woordkunst en elektronische geluidskunst elkaar ontmoeten. Noem het poëtische elektronica, noem het hyperfused electronic poetry. Subtiel, verhalend, theatraal, filmisch, her en der onverbiddelijk en melancholisch. Lees alles over het album op de website van DWAAL//GRUIS 

Menszijn
DWAAL//GRUIS gaat over breken en helen, groeien en landen, geboren worden en verder gaan. Zand, water, lucht. Schurend en kietelend. In verwarrende verwondering. Gegrond en gruizig. De aarde in een druppel.

Pre order vinyl of cd
Pre-order je vinyl of CD met 16-pagina tekstboekje via de shop en ontvang 'm op de release-party op 24 oktober. 

Release party op 24 oktober
DWAAL//GRUIS wordt uitgebracht op vinyl, CD met een 16-pagina tekstboekje en via de bekende streamingplatforms. De releaseparty staat gepland voor zondag 24 oktober om 15.00 uur in Sissie's Expo-Resto bij Lokaal Lokaal in Amsterdam met social pricing:

Koop hier je 9 euro ticket incl. 1 drankje voor de release party. 

Koop hier je 15 euro ticket incl. 1 drankje voor de release party.


ACHTERGROND VAN DWAAL//GRUIS:

Achtergrond van het het album
De eerste poëzie-vonk tussen Charlotte en Hugo/Wordbites sloeg over in 2018 toen ze elkaar ontmoetten rond de nomadische Poëziebus en de Groningse club Paradigm waar ze meerdere malen optraden en hun woordkunst in een wervelende vorm op het podium brachten.

Hongerige Wolf
Niet veel later, in de zomer van 2019, legde Hugo de laatste verbinding, toen hij zowel Ard Zacht, met wie hij eerder samen speelde op Landjuweel (Ruigoord) en Vuurol Festival, als Charlotte meenam in zijn programmering op de Hongerige Woorden Stage op festival Hongerige Wolf. Hier mixten ze al improviserend hun poëzie en muziek. De performances waren dynamisch, onverwacht en verrijkend.

Eigen geluid
In het voorjaar van 2020 werd het plan gemaakt om een album te maken. Een proces dat net zo dynamisch en onverwacht zou zijn als de shows die ze samen deden. Het resultaat is een eclectisch en uniek album dat niet alleen de identiteit van het drietal samen laat zien maar ook iedere stem apart klank en ruimte geeft. 

Wat we belangrijk vinden aan en in het album?

Intentie & intensiteit
Alledrie vinden we intentie super belangrijk. Intentie in ons werk, dat we ons laten horen, hoe we ons laten horen. We zeggen en spelen het niet zomaar. Nee, omdat we luikjes willen opzetten; bij onszelf en bij anderen. Omdat we gevoel willen aanspreken en oproepen. Bij onszelf en bij anderen. Omdat we dwalen, omdat we zoeken, soms vinden en het soms ook niet weten. Intentie en intensiteit. Intensiteit in verfijning of stilte of juist in een overwhelmende sound.

Dualiteit en contrast 
Dualiteit is een ander belangrijk kernwoord van en in het album. Op allerlei niveaus, plaatsen en plekken:
• in de onderwerpen die we verwoorden en verklanken: bijv. van geboorte en kindertijd & ouderschap tot dood.
• in de titel: het zachtere van dwalen en het gruizige van gruis
• in de verschillende persoonlijkheden en klankkleuren van Charlotte en Wordbites, zonder die teveel te willen labellen of stigmatiseren ; )
• muzikaal

Die dualiteit en die contrasten zijn terug te horen op verschillende niveaus:
• tussen de nummers > in de opbouw van het album
• in de nummers zelf > soms heel verfijnd, soms wat zwaarder aangezet

De opbouw en de flow van de 8 tracks op het album:
Charlotte zet op een prachtige manier met ‘Alles is aards’ de poort van het album open. Dit zijn we. Hier staan we. Welkom in onze wereld! Loop met ons mee, dool, duizel of verdwaal. Tekstueel komen een aantal elementen van ‘Alles is aards’ terug in andere nummers. Stellig en zoekend tegelijk.

‘Zie hier een zoon’ duikt als het ware de geborgenheid van een huiskamer in. Huiselijk. Intiem. Geborgenheid met een donkere rand. Met meer melodische zachtheid dan de openingstrack. Thuiskomen. Warm bad.

'Eerste keer' bouwt in zekere zin voort op ‘Zie hier een zoon’ maar dan vanuit een ander perspectief. De eerste keer is het kleinste nummer van het album. Vol lichtheid, transparantie, dicht op de huid, lichtgevend bijna.

'Dichter zonder pen' sluit hierop aan maar dan net weer anders. Warm, huiselijk, intiem en gloedvol. Alsof we door het raam kijken bij de overbuurvrouw. Rollend, vredig, circulair.

'Ze vroeg' slaat vervolgens een heel ander ritmisch pad in. Reflectief, tintelend, fragmentarisch. Stuwend en versnellend.

In zekere zin al wat toebouwend naar ‘Ik groei de moed’. Het monument, het bouwwerk, de kathedraal van het album. Omvattend en omspannend. Gebald, krachtig en glorieus. Naast Constructie als grand finale, het motorblok van het album.

'Bij het eindeloze' bouwt daar op zijn eigen manier op voort maar dan abstracter. Meer vorm, ritmisch, cirkelend, uitbrekend, supsense met een knipoog, her en der met een lichte touch van humor en ironie. In die zin een eigen plek op het album omdat dit nummer minder verhalend is maar meer wordplay, een ander aspect van woordkunst/spoken word.

En zo dansen we door naar de finale, de apotheose, het slot, het slotnummer, het sluitstuk van het album ‘Constructie’ waarin alles samenkomt. Het slotnummer, in twee delen, waarin alles samenvalt. Wordbites en Charlotte, de intentie en intensiteit, de dualiteit en de contrasten worden nog een keer vol aangezet. Aards en geaard, warm en liefdevol in het eerste deel en schavend en schurend, stuwend en splinterend, breekbaar en brekend in het tweede om de luisteraar met een laatste linkse directe achter te laten. De poort wordt dichtgeslagen. Wij hebben gesproken. Wij hebben gezegd.


Kernteam DWAAL//GRUIS:
Ard Kok: muziek & productie 
Charlotte Beerda: woordkunst
Wordbites: woordkunst
Jens Wierckx: drums
Prashant Samlal: gitaar
Sjoerd de Roij: bas

Wessel Oltheten: mixing & mastering
Cindy Timmer: artwork 
Grace Nieuwolt: opmaak en dtp
Desiree Coumans: video
Merit Visser: assistent video
Cindy Timmer: visagie
Daniel Colpo: fotografie 


Onderstaande foto's zijn gemaakt op Festival Hongerige Wolf en in de biergarten van club Paradigm.