Wordbites geeft kinderen een podium, zelfvertrouwen en trots!

Wordbites houdt van de creativiteit en de energie van jongeren. Daarom heeft Wordbites, onder het label Schoolbites, workshops ontwikkeld voor zowel basis- als voortgezet onderwijs met een mix van spoken word, muziek en beweging met als kerngedachte "We dansen de woorden."   

Eigen geluid en bewegingstaal 
Kinderen komen op een energieke manier in aanraking met poëzie en leren zich uiten in schrijven, spreken, performen, bewegen en dansen. Ze ontdekken hun eigen, unieke geluid en bewegingstaal. Kortom: free writing ontmoet free movement. 

Silent poetry disco
Kortom, ze doen op een unieke manier 21-ste eeuwse vaardigheden op. In de kern draait het om zelfbewustzijn, betrokkenheid en nieuwsgierigheid. Schoolbites werkt vaak via de silent disco set en combineert op deze manier soundtechnology met educatie om zo samen kunst te maken!  

"Bewegen om je soepeler te voelen"
Onderstaand een verslagje over de workshop "We dansen de woorden" die Wordbites & Marrit Bausch (actrice en theaterdocent met liefde voor beweging) via Kunst Centraal deden op de Mariaschool in Eemnes. Geschreven door Melody, Rowena en Letta uit groep 7: "Het was een leuke en leerzame les. We hadden de hele tijd een silent disco koptelefoon op. We begonnen met opschrijven wie je het meest dierbaar is en waarom. Daarna, als je wilde mocht je dat delen, het moest niet.

We gingen ook bewegen om je soepeler te voelen. Het was een leerzame les om je vrienden en vriendinnen beter te begrijpen. Wij vonden het ook erg goed dat kinderen hun gevoelens durfden te uiten, het was van huilen tot lachen. Daarnaast vonden we het ook erg knap dat kinderen het door de hele klas durfden te zeggen." 

Erfgoed
Onder de naam "Ik ben erf-goed" hebben we een speciale variant van de We dansen de woorden-workshop gemaakt voor erfgoed-projecten. We praten niet alleen over gebouwen; we laten je zelf het gebouw zijn! We gaan daarbij niet alleen in op de historie, vorm & functie maar ook op persoonlijkheid, karakter en energie van gebouwen! En dat allemaal in woord, beweging, mime en dans. Met alle deformaties, transformaties en perspectiefwisselingen die daar maar bij horen...  

Ook complete programma's en talentontwikkeling
Naast deze workshops, doet Wordbites ook complete programma's met, voor en door kinderen en jongeren zoals het educatie-project Eilandkinderen dat Wordbites samen met Jorgen Unom deed voor Oerol 2019. Tot slot doet Wordbites ook aan talentontwikkeling bijvoorbeeld in workshops voor Poetry Circle, the Vocal Arts Academy en Bevrijdingsfestivals. En voor de volledigheid: Wordbites heeft ook nog eens onderwijsbevoegdheid. 

Ga hier naar het fotoalbumHier een tof filmpje over het 'filosofie voor kinderen project Fiducie' waar Wordbites docent en host was. En ga hier naar het fotoalbum van dit project.

Lees hieronder meer over aanleiding en leerdoelen. 


Aanleiding
Schoolbites is geboren uit liefde voor taal en uit liefde voor jongeren. Kortom: jongeren die lekker aan de bak gaan met taal! Noem het goedaardige rap. Noem het voordrachtskunst. Noem het schrijven van een poëtische tekst of het ’t vak Nederlands: hoe dan ook speel ermee! En we spelen niet alleen met taal maar ook met beweging. De bewegingen van de taal en de taal van beweging...

Wat we doen
In een aantal uren of een dagdeel (net wat passend en mogelijk is) leren kinderen een vrije, pakkende, poëtische tekst schrijven en hoe ze die met plezier en energie kunnen brengen. Er kan met Schoolbites worden aangehaakt bij een thema waar de klas of school al mee bezig is, zoals bijvoorbeeld 'de vreedzame school' of bevrijdingsdag maar dat hoeft niet. We gaan niet alleen aan de slag met vorm en inhoud van tekst maar ook met verklanking en belichaming van spoken word.

Wat Schoolbites met kinderen doet
Kinderen krijgen niet alleen (nog meer) plezier in taal, ze ontdekken ook hoe mooi en verrassend het is om met taal te spelen, gevoelens te verklanken en te uiten met je stem, je lichaam en je ziel. Naast puur taalplezier draait het bij Schoolbites ook om eigenwaarde, om durven staan voor wat je zegt of juist om lekker te verdwijnen in taal. Plezier, trots en energie zijn de kernwoorden. 

Hier nog een boeiend artikel uit de NRC over de cultuurnota, ontlezing en spoken word. 

Aansluitend bij de bekende leerdoelen leren kinderen via de workshops van Wordbites:

schrijven:
• lekker leesbare teksten maken
• schrijftaak voorbereiden en uitvoeren
• reflecteren op hun aanpak
• genieten van schrijfplezier!

spreken:
• verstaanbaar spreken en durven spreken
• gesprekstaak voorbereiden en uitvoeren
• reflecteren op hun aanpak
• spreekplezier!

sociaal emotioneel:
• Schoolbites geeft kinderen en jongeren een podium
• zich vrij te bewegen, in zichzelf en in de groep
• de kans om trots te zijn op zichzelf
• aan zelfvertrouwen te winnen
• hun gevoel van eigenwaarde te vergroten
• te ontdekken hoe mooi het is om applaus te ontvangen en te geven en puur speelplezier te hebben!
Wordbites deed op tal van scholen en evenementen workshops en performances met kinderen en jongeren waaronder:

- CBS Oud Zandbergen, Huis ter Heide, groep 6, 7 en 8, We dansen de woorden workshop.
- We dansen de woorden, 2 workshops op de Rudolf Steiner school in Haarlem, 2 HAVO klassen
- Afsluiting Erfgoed project met workshop spoken word, movement & mime met PABO studenten, Hogeschool Leiden
- "We dansen de woorden", 6 workshops via Kunst Centraal met Marrit Bausch op 3 scholen in Eemnes, groepen 7 en 8.
- Vredes Voorlees Dag met Jan Terlouw en meer | twee workshops 'Geef je woorden de vrijheid', Hogeschool Leiden, afdeling Pedagogische Academie
- Vocal Arts Academy, workshop spoken word met talentenklas
- 4e jaars VMBO, Almere College Dronten in Muziekgebouw aan het IJ, diverse workshops
- Oerol / Eilandkinderen / officiële kinderprogramma van Oerol / maken van gedicht en posters door alle 350 eilandkinderen + presentatie daarvan op de mainstage als opening van Oerol 2019
- Workshops voor Poetry Circle Rotterdam, Leeuwarden en Eindhoven
- Goois Lyceum, Bussum, 2 HAVO en 2 VWO klas | workshop spoken word
- Het Vrije Woord, performance door kinderdichters van Groningen in TaalTent op Bevrijdingsfestival Groningen  
- Workshop winnaars dichtwedstrijd Bevrijdingsfestival Groningen 2019 i.s.m. Poëziepaleis Groningen
- Eerstejaars PABO studenten, Pedagogische Academie, Hogeschool Leiden
- De Nieuwe Regentesse School in Utrecht, groep 3 t/m 8 i.s.m. Spoken Art Community
- OBS Pantarijn
- Unic Utrecht
- IMC Weekendschool
- Oosterlicht 
- 100 jaar Bibliotheek Venlo
- Bevrijdingsfestival Groningen, 2017, 2018 en 2019 in de Taaltent